Jdi na obsah Jdi na menu
 


47.-49.hodina Hračky

30. 1. 2009

47.-49. hodina Hračky

Hračka je předmět ke hře dětí. Slouží k upoutání pozornosti dítětě, jeho zabavení, či případně k rozvíjení jeho motorických a psychických schopností.Hračky existují již po tisíce let. Panenky, zvířátka, vojáčci a miniatury nástrojů dospělých jsou nacházeny v archeologických vykopávkách od nepaměti. Ve 20. století došlo k masové produkci hraček.

Z hlediska rozvoje dítěte jsou nejlepší hračky tvárné, stačí i pouhá hmota: písek, papír, plastelína, těsto, moderní formy tvarovacích hmot různého složení. Následují jednoduché kostky, potom stavebnice s různými druhy „zámků“, které udrží složený tvar. Nejznámější a velmi oblíbená je stavebnice Lego, která je variabilní a flexibilní v rámci několika velikostí (podle věkových kategorií). Především u těchto základních hraček platí, že pokud je dítěti věnována péče s předvedením různých možností tvorby, dokáže se dítě brzy účelně zabavit samo a aplikuje své poznatky v dalších podobných činnostech.

Moderní elektronické hračky, zvířátka a figurky jsou především poplatné vlně reklam a pokud nemají širší možnost hry (převlékání panenky, více programů např. Furby), dítě brzy omrzí nebo vyžaduje módnější záležitost. Jsou finančně nákladné a jejich vlastnictví má pro dítě především společensko-psychologický efekt.

 

 

Požadavky na hračky

 

Hračky posuzujeme z těchto hledisek:

  1. výchovné

- hračka má rozvíjet schopnosti dítěte a podporovat jeho duševní činnost

  1. zdravotní

-  hračka musí být hygienická, bezpečná, zdravotně nezávadná, trvanlivá

  1. výtvarné

- hračka musí odpovídat věku dítěte, je prostředkem estetické výchovy z hlediska pohledu dítěte výtvarně zajímavá

- v současné době návrat k přirozenosti

  1. výrobní

-          levný, dostupný, zdravotně nezávadný materiál, snadno opracovatelný a trvanlivý

  1. ekonomické – zda je konkurenceschopná

 

           

Rozdělení podle věkových skupin:

  1. hračky pro kojence (do 1 roku)

- omyvatelné, z lehkého a pružného materiálu, bez ostrých hran, snadno uchopitelné, pestré provedení v základních barvách, jednoduchý zvuk (např. pryžové, gumové hračky /s píšťalkami nebo plovoucí/, nafukovací pryžové apod.

  1. hračky pro mladší předškolní věk – batolata (do 3 let)

-  období nejrychlejšího fyzického a duševního rozvoje dítěte, jednoduché skládanky zvukové figurky, zvířátka, skládací kostky, jednoduchá auta, vozíky bez mechanizmu, hudební hračky, hračky na písek, do vody apod. (dřevo, plast)

  1. hračky pro starší předškolní věk (3 – 6 let)

- rozlišují se zájmy chlapců a dívek, dřevěné pohyblivé hračky, hračky se složitější konstrukcí, autíčka na setrvačný a pružinový pohon, vláčky, různé panenky, nábytek, kočárky, koloběžky, tříkolky, šlapací auta, jednoduché společenské hry, loutková divadla apod.

  1. hračky pro děti mladšího školního věku (6 – 10 let)

- hračky mají rozvíjet logiku, fantazii a systematické myšlení; vyrobeny mohou být z plastů, kovů, dřeva, papíru; např. vystřihovánky, tabule, abecední hry, modelovací hmoty, kola a koloběžky, hudební nástroje, sportovní hračky, elektrické a elektromechanické hračky apod.

  1. hračky pro děti a mládež staršího školního věku (11 – 16 let a víc)

-          řídí se individuálně konkrétními zálibami, hračka má navazovat na postup myšlení dítěte, zdokonalovat jeho poznání, podporovat rozvoj i zájem o určité vzdělání.

 

Rozdělení dle použitého materiálu

  1. textil          - plyš (dlouhosrstý, krátkosrstý, mohérový)

            - krymr (tkanina se zkadeřeným vlasem)

            - voskové plátno

            - umělá kožešina

            - doplňkové materiály (výplně, drátky apod.)

2.   kov      - s pružnými materiály (plasty) se kombinují:

                        - ocelový plech

                        - slitiny hliníku

                        - slitiny zinku

3.   dřevo  - používá se zpravidla dřevo odpadové, a to:          

                        - bukové

                              - javorové

                              - smrkové

                              - borové

                        - dle zpracování rozdělujeme na:

                              - vyřezávané

                              - truhlářské

                              - soustružné

4.   pryž    - povrchová úprava musí být:

                        - zdravotně nezávadná

                        - chráněná před stykem s organickými rozpouštědly

                        - u nafukovacích hraček dokonalé spojení všech částí

                  - pozor při velmi nízkých a vysokých teplotách se znehodnocuje

5.   plasty  - používané u nás se dělí na:

                        - reaktomery jsou tvrdnoucí hmoty, při zpracování pod tlakem získávají určitý tvar, při vysokých teplotách se chemicky mění tak, že po vylisování a ochlazení je není možné změkčit ani přetvarovat,

                        -  plastomery se po zpracování teplem mohou měnit (změkčit a přetvarovat), např. dětské nádobí, stavebnice, panenky apod.¨

6.   papír   - vystřihovánky, omalovánky, jednoduché stroje apod.

7.   sklo     - kuličky, korálky, krasohledy, oči pro zvířátka apod.

8.   duromerové hračky

                  - figurky lidí a zvířat se speciální modelovací hmoty

 

 

           

EN      – evropská norma

ČSN    – česká státní norma

 

 

– Evropská certifikační značka (control – emblém)

 

 

  CZ     – obecná schvalovací značka

 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA