Jdi na obsah Jdi na menu
 


Ořechy

5. 8. 2009

Ořechy

Ořechy dodávají tělu složky, které jsou nepostradatelné pro jeho dobré fungování. Měly by být proto nedílnou součástí každého vyrovnaného stravovacího režimu. V kombinaci s obilovinami a čerstvým nebo sušeným ovocem z nich lze připravit prostá a plnohodnotná jídla, která posilují tělo a zušlechťují ducha.

Ořechy jsou velmi bohaté na nenasycené mastné kyseliny a bílkoviny. Společně s obilovinami dodávají plnohodnotné bílkoviny té nejvyšší kvality - obsahující všechny esenciální aminokyseliny v dostatečném množství a vhodném vzájemném poměru. Na rozdíl od živočišných bílkovin masa neobsahují ořechy odpadní toxické látky (močovinu, kyselinu močovou), baktérie a parazity a nepodléhají rozkladným procesům.

Ořechy jsou bohaté též na minerální látky. Obsah vápníku je pozoruhodný: například mandle mají asi 240 mg vápníku na 100 g, lískové oříšky asi 280 mg na 100 g. I hnědá šlupička ořechů má svou výživnou hodnotu. Je třeba si povšimnout zvýšeného obsahu síry (která podporuje látkovou výměnu a vylučování toxinů játry), hořčíku, fosforu a železa. Ořechy obsahují vitaminy rozpustné v tucích (A, D, E, F) a vitaminy rozpustné ve vodě (B1, B6 a C). Jsou potravinou zvláště doporučovanou v období růstu, při kojení, v těhotenství. Ořechy výrazně přispívají k dobré krvetvorbě v kostní dřeni a tím k léčbě chudokrevnosti. Zájem o jejich pravidelnou konzumaci by měli mít zejména sportovci, těžce fyzicky i duševně pracující lidé. Čím jsou ořechy čerstvější, tím je obsah vitaminů vyšší (což platí zejména pro vitamin C). V probíhající Adventist Health Study bylo zjištěno, že pravidelní konzumenti ořechů (jednou až čtyřikrát týdně) měli oproti těm, kteří jedli ořechy méně často než jednou týdně, o 25% nižší riziko infarktu myokardu.

Ořechy se musí vždy kupovat a uchovávat ve skořápce; vylouskané ořechy oxidují a tuky, které obsahují, poměrně velmi rychle žluknou. Žluklý tuk ničí vitaminy A a E i některé vitaminy B a způsobuje anémii. Je dobré naučit se ořechy louskat během jídla. Tímto způsobem se lze vyhnout jejich nadbytečnému konzumování a současně je zaručena jejich čerstvost.

Praženým slaným oříškům je lepší se vyhnout. Pražení rozrušuje mastné kyseliny ořechů a způsobuje tvorbu kancerogenních látek, obsah thiaminu klesá o sedmdesát procent. Tento proces je ještě nebezpečnějším, neprobíhá-li za sucha, ale na oleji (který může být starý, žluklý a přepálený). Ořechy jsou jistě jedním z nejcennějších přírodních produktů. Podle některých názorů (antropologů, anatomů a fyziologů) je člověk speciální druh býložravce, pro kterého jsou plody, semena a ořechy ideální potravou. Jsou to však potraviny koncentrované a jako takové je třeba je používat - to znamená s mírou. Běžně se doporučuje konzumovat asi deset velkých nebo dvacet malých oříšků denně. Ořechy musí být vždy velmi pečlivě rozžvýkány a důkladně promíšeny se slinami. Konzumujme je beze spěchu, dopřejme si čas k jejich dokonalému vychutnání. Pokud je náš chrup neúplný, můžeme ořechy rozmělnit v malém elektrickém mlýnku.

 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA