Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kukuřice

5. 8. 2009

Kukuřice

 Kukuřice původně pochází z horských oblastí Peru, kde ji domorodé obyvatelstvo nejspíš vyšlechtilo až do dnešní podoby. Pro svoji výživnost a široké spektrum využití se tato plodina rozšířila do celého světa, také u nás je její pěstování poměrně hojné. Využití nachází jak jako potravina pro nás, lidi, a jako výchozí plodina pro další zpracování, tak jako krmivo pro chovná zvířata. Kukuřice neobsahuje lepek.

Podle kvality zrna a tedy využití se dělí na 5 základních typů. Některé jsou určeny pro přímou spotřebu a výrobu mouky, jiné slouží jako potrava pro dobytek, jako základní surovina pro výrobu škrobu, nebo lisování oleje. Kukuřici zvanou pop-corn není jistě třeba představovat, její popularita je stále na vzestupu. Tzv. sladká kukuřice je tím typem, jehož vařené klasy se běžně konzumují jako příloha k jídlu nebo samotné a jejíž zrna používáme pro přípravu jídel.

Kukuřice obsahuje celou řadu důležitých látek
Kukuřičná zrna mají neobvyklé vysoký obsah vitamínů skupiny B, a to zejména thiaminu (B1), dále biotinu (B3), kyseliny pantotenové (B5) a kyseliny listové (B9). Všechny tyto vitamíny jsou nezbytné pro správnou funkci našich orgánu a metabolické procesy organismu.

Z minerálních látek jsou v kukuřici zastoupeny hlavně železo, hořčík, zinek, mangan a selen, opět nepostradatelné stopové prvky, např. pro krvetvorbu, okysličování buněk, správnou hladinu hormonů, plodnost a potenci, zdravou pleť a hezké vlasy.

Mimo to je v kukuřici značný podíl cukrů - konkrétně glukózy, která je zdrojem energie pro naši vitalitu jak tělesnou, tak mentální. V této obilovině nalezneme též mnoho vlákniny, bílkovin a nenasycených mastných kyselin, její výživnost je opravdu značná.

Vzhledem k vysokému obsahu manganu a vitamínu B1 je konzumace kukuřice nejlepším přirozeným uklidňujícím prostředkem, který zároveň posiluje. Vitamín B1 se podílí na přetváření sacharózy na glukózu (jediné energetické výživy pro mozkové buňky). Konzumace kukuřice a výrobků z ní se podílí na zlepšení výkonnosti mozku, zlepšuje náladu, stará se o zdravou kůži a vlasy.

Jak jsme zmínili, dostatečná hladina glukózy v krvi zajišťuje našemu mozku přísun energie a nutnou dávku odolnosti vůči negativním impulzům.

Naopak nedostatek glukózy má za následek mentální únavu, podrážděnost a náchylnost ke stresovému chování. Kukuřice navíc obsahuje i mnoho thiaminu a dalších vitamínů skup. B a minerálů s pozitivním vlivem na naši mentální kondici. Tento koktejl biologicky aktivních látek je ideální potravou pro náš mozek. Kukuřice nám dodává energii a stimuluje mozkovou činnost, a zároveň zvyšuje naši odolnost vůči stresu a podporuje soustředění.

U dětí předškolního a školního věku a v období dospívání je kukuřice zdrojem jak energie, tak látek nezbytných pro zdravý vývoj, jak fyzický, tak mentální. U dospělých a starších lidí zase pomůže udržet kondici a celkovou vitalitu, pevné nervy a odolnost vůči stresu, pohlavní výkonnost a funkční imunitní systém. Má pozitivní vliv na kvalitu našich vlasů, kůže, nehtů a vazivových tkáni a svalové hmoty, je tedy i potravinou pro krásu.

Příprava a zpracování kukuřice v kuchyni
Kukuřici můžeme upravovat mnoha způsoby. Mladé šťavnaté klasy se dají jíst syrové, buď samotné nebo v zeleninovém salátu, mají velmi příjemnou, nasládlou chuť. Tradičně se ale také přidávají do pokrmů např. asijské a mexické kuchyně, můžeme je lehce osmažené vmíchat např. do rýže nebo těstovin, popř. je sterilizovat v octě, podobně, jako okurky.

Zralé, ale ještě neztvrdlé palice sladké kukuřice, které lze koupit jak čerstvé, tak zmražené, jsou výtečnou přílohou k jídlům. Dají se povařit v solené vodě, upravit na páře, péct, nebo grilovat. Samotná zrna můžeme připravit stejným způsobem. Běžně je koupíme i mražená, nebo sterilovaná, hodí se do pokrmů z rýže a těstovin, do polévek, salátů, nebo opět jako příloha k masitým pokrmům.


Recept:

Grilované pikantní kukuřice

Ingredience: 1 balení chili vloček, 120 g másla, 1 celý citron, 1/2 svazečku petržele, 6 klasů kukuřice (i s vrchními listy), nebo si místo listů připravte aluminiovou folii. Sůl a mletý černý pepř

Postup připravy: 1) chili, máslo, citrónovou šťávu a slupku a najemno nakrájenou petrželku vložte do mísy, smíchejte a dejte do ledničky na 30 minut. 2) listy kukuřice sloupněte ze 3/4 , aby se mohly lehce vyndat „vlasy“ z kukuřice. Opět přikryjte klas listy. Kukuřici potom ponořte na 30 minut do horké vody. 3) Rozehřejte gril. 4) Vyndejte kukuřici z vody, nechejte uschnout a stáhněte z ní listy. Mašlovačkou potřete kukuřici připravenou směsí másla, petrželky, chili a citronu. 5) Listy nestrhávejte, opět jimi přikryjte celý klas, pokud jste nesehnali kukuřici i s listy, tak místo nich použijte aluminiovou folii. 6) Nechejte klasy grilovat 20 minut. Nejlépe chutnají ještě teplé.



 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA