Jdi na obsah Jdi na menu
 


Brokolice

5. 8. 2009

Brokolice


Popis a historie
Vznikla z divoce rostoucích druhů v oblasti Středozemního moře. Jejím domovem je pravděpodobně Apeninský poloostrov.Největší rozšíření zaznamenala až ve dvacátém století. Začala se pěstovat zejména v Itálii a na středomořských ostrovech, potom i v západní Evropě a v USA. Vzhledem a vzrůstem připomíná přechodnou formu mezi květákem a ostatními košťálovinami. Jde o dvouletou zeleninu, kterou sklízíme dvakrát ročně. Vyžaduje obdobné pěstitelské postupy jako květák, je však méně náročná, takže není problém pěstovat ji v našich zahradách.

Konzumace a její přínos
Brokolice je považována za jednu z nejzdravějších zelenin. K jejím dobrým vlastnostem patří, že není náchylná k přijímání dusičnanů z půdy. Má vysoký obsah antioxidačního betakaroténu. Víme, že antioxidanty získané z potravy snižují riziko cévních onemocnění, mrtvice, šedého zákalu a dokonce rakoviny. Vědci zjistili, že pravidelná konzumace brokolice chrání náš organismus před vznikem některých druhů této zákeřné choroby, například před plicními nádory u kuřáků, rakovinou tlustého střeva a děložního čípku. Kromě toho pomáhá organismu snášet ionizující záření. Obsahuje hodně železa a kyseliny listové. Ta je velmi důležitá zejména v těhotenství a v období před početím. Její dostatek redukuje riziko vzniku závažné zdravotní vady v období prenatálního vývoje - rozštěpu páteře plodu. Železo a kyselina listová hrají také značnou roli při prevenci a léčbě anemie. Brokolice účinkuje proti překyselení organismu, dále pomáhá při léčbě osteoporózy, doporučuje se při onemocněních jater, žlučníku, žaludku a ledvin. Je velmi bohatá na vitaminy a minerály. Z vitaminů jsou v ní hojně zastoupeny vitaminy skupiny B, C a E, provitamin A, z minerálů vápník, železo, síra, zinek a fosfor. V našich podmínkach je známo více druhů brokolic např: ružičková, vitamina, chřestová atd.




Tip Vitariana:
Brokolice se připravuje různými způsoby, ale nejúčinnější je syrová. Úspešně se pěstuje v našich podmínkách, tak bychom toho měli využít a nebránit se použití brokolice do různých druhů salátů a jiných pochoutek. Jelikož je to nadzemní rostlina je také plná chlorofylu potřebného ke zdravému chodu našeho těla.



 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA