Jdi na obsah Jdi na menu
 


Brambory

5. 8. 2009

Brambory

Dnes se zdá, že brambory byly na našem jídelníčku odjakživa. A přece je zřejmé, že pocházejí z Jižní Ameriky z pohoří And v dnešním Peru. Tam je pěstovali předkové Inků již více než před 6 000 lety. Peruánci byli velmi pyšní na své brambory. Ve tvaru vyráběli píšťaly pro děti a “bramborovým” vzorem zdobili i kuchyňské nádobí. O důležitosti brambor svědčí i to, že dnešní potomci Inků mají pro brambory více než 1 000 různých jmen. Jejich objevení pro Evropany do let amerických výbojů španělských konquistadorů v první třetině 16. století, kdy byly objeveny v Equadoru. Odtud se v polovině 16. století dostaly brambory do Španělska, Itálie a Francie a o něco později se objevily i na britských ostrovech.

Zprvu se používaly také jako lék: roku 1565 posílá bramborové hlízy Filip II. papeži Piovi IV. a také špitál v Seville je nakupoval pro své nemocné. Humorně skončila rada anglického admirála Sira Francise Drakea, který roku 1586 dovezl brambory a poslal několik hlíz svému příteli a doporučil mu, aby je vysázel. První anglická bramborová hostina se však nevyvedla: místo podzemních hlíz byly připraveny nadzemní zelené bobule. Byly smažené na másle, sypané cukrem a skořicí. jejich chuť byla přesto zcela odporná. Brambory odmítali i Skotové, protože nejsou zmíněny v Bibli. Zato pro chudé hornaté kraje Irska byly spásou.

V Čechách se brambory objevily v 17. století v klášterní zahradě irských františkánů v Praze U hybernů. Někteří šlechtici v Čechách je dostali z Holandska a z Německa. Z té doby také pochází nejstarší české pojmenování: zemské jablko.

Skutečného hospodářského významu u nás brambory nabyly až v 18. století. Tehdy se už v Čechách na Táborsku jedlo 15 kg brambor na hlavu ročně.

Za Marie Terezie bylo dovezeno značné množství brambor z Pruska. Lidé je tehdy nazývali podle Branibor “brambury”, odkud snad vznikl dnešní název brambory. V té době mírnily bídu a hlad v častých válkách i v dobách neúrody. Na počátku 19. století byly vypěstovány první české odrůdy. O slávě brambor svědčí více než 30 starých lidových názvů, z nichž mnohé jsou dodnes používány, zejména na Moravě. Na polích celého světa se jich dnes sklízí kolem 300 milionů tun.

Brambory jsou kromě chleba nejvydatnějším zdrojem energie. Přesto obvyklá představa, že po bramborách se může velice snadno ztloustnout, není zcela na místě, neboť jeden hodně velký brambor má tolik energie jako menší jablko nebo pomeranč (stejná porce knedlíků představuje 3x více energie)

Díky poměrné nenáročnosti jejich pěstování a vysoké výživné hodnotě brambory rychle získaly na velké oblibě a dokázaly zasytit všechny vrstvy obyvatel, včetně těch chudých.

Složení

Brambory obsahují širokou paletu stopových prvků, jako např. draslík, hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom a další. Jsou tedy skvělým a levným zdrojem minerálů nezbytně nutných pro zdraví našich orgánů a jejich správnou funkčnost. Jsou důležité například pro srdce a cévní systém, hormonální procesy, metabolismus tekutin v těle, krvetvorbu, zdravé kosti, klouby, šlachy a svaly, plodnost a potenci, v neposlední řadě také kůži, vlasy, nehty, obranyschopnost těla a pevné nervy. Brambory jsou také zdravé pro růst a vývoj u dětí, všechny výše jmenované minerály, především pak vápník, hořčík a zinek jsou velmi prospěšné pro jejich růst, jak kostí a svalové tkáně, tak i mentální vývoj a silnou imunitu. Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C, který se sice tepelnou úpravou částečně ničí, ovšem i tak stojí za zmínku.

Slupka brambor navíc obsahuje vitaminy skupiny B, jako niacin, kyseliny pantotenovou a velice prospěšnou kyselinu listovou, která hraje důležitou roli např. při krvetvorbě, pro plodnost a zdravý vývoj plodu v těhotenství. Brambory pomáhají snížit krevní tlak a posílit cévní systém

Vysoký obsah draslíku v bramborách má příznivý vliv na náš kardiovaskulárním systém. Pravidelnou konzumací brambor si pomáháme udržet zdravé a silné srdce a cévní systém, dokonce tak můžeme přispět k léčbě vysokého krevního tlaku.

Pokud trpíme vysokou hladinou cholesterolu v krvi, měli bychom se vyvarovat stravě bohaté na živočišné tuky, a právě brambory svým bohatým výživným složením a s poměrně vysokým obsahem rostlinných bílkovin jsou potravinou, kterou bychom měli zařadit do našeho jídelníčku.

Jestliže trpíme otoky a přílišným zadržováním vody v těle, brambory nám mohou pomoci tyto potíže eliminovat. Podíl draslíku a sodíku v bramborách prospívá správnému metabolismu tekutin a stimuluje odvodňování a činnost ledvin.

Brambory jsou známé svou poměrně nízkou kalorickou hodnotou, neobsahují téměř žádné tuky, přitom jsou bohaté na živiny, které jsou pro naše tělo zdrojem energie. Při redukčních dietách je vhodné brambory zařazovat v rozumném množství do jídelníčku, dodají nám minerály a vitaminy a mnoho rostlinných bílkovin, jedna porce brambor dokáže pokrýt téměř celou doporučenou denní dávku esenciálních aminokyselin. Přitom porce brambor (cca 150g) má jen něco kolem 130 kalorií.

Bramborové lupínky bývají řazeny do kategorie "nezdravá strava" a pravda je, že mají vysokou kalorickou hodnotu, ale zároveň obsahují poměrně 'velké množství draslíku a dost vitaminu C. Průměrná porce 35g lupínků obsahuje o něco méně než čtvrtinu doporučené denní dávky vitaminu C. Většina lupínků se vyrábí z nakrájených brambor a smaží se na rostlinných olejích. Obvykle obsahují velké množství soli, protože jsou v ní obaleny nebo se solí posypávají, ale na trhu jsou i speciální druhy s nízkým obsahem soli. Protože jsou pokrájeny tak, že mají velkou plochu, absorbují tuk asi v jedné třetině své váhy. Obsah nasycených tuku záleží na druhu omastku, který byl ke smažení použit. Lupínky smažené na živočišných tucích obsahují hodně nasycených tuku, brambůrky připravené na rostlinném oleji nebo hydrogenovaných rostlinných olejích mají nízký obsah nasyceného tuku.

Řádně upravené lupínky jsou nejen vynikající lahůdkou, zároveň mají vysokou výživnou hodnotu. Nicméně obsahují velké množství tuku, často nasycených. Příprava lupínku na rostlinném oleji místo na živočišných tucích sníží obsah nasycených tuku. Podle váhy lupínky nakrájené na tenké plátky obsahují víc tuku než tlustě nakrájené. Mražené brambůrky absorbují tuk snadněji, doma nakrájené a v troubě pečené mají ve srovnání s hluboce mraženými pomfritky relativně nižší obsah tuku. Domácí lupínky obsahují asi 5 procent, obyčejné 10 procent a tence nakrájené 20 procent tuku. Obsah tuku můžete při výrobě pomfritu doma snížit, když je po osmažení vysušíte absorpčním kuchyňským papírem.

Použití v kuchyňi

Recepty a typy na úpravu brambor asi není potřeba jmenovat, tradice bramborových pokrmů je u nás opravdu velká a možností jejich úpravy nespočet. Snad tedy jen několik typů na správný postup při jejich tepelné úpravě:

Při vaření brambory neloupejte, když nemusíte, velké množství minerálů a vitaminů se v bramborách skrývá právě těsně pod jejich slupkou. Lepší je brambory řádně umýt a uvařit celé, teprv pak oloupat, nebo je konzumat i se slupkou, pokud jsou kvalitní. Na loupání brambor nejlépe používáme škrabku, která odkrajuje z hlízy co nejtenčí vrstvu slupky.

Dokonale odstraňte klíčky brambor před jejich tepelnou úpravou, protože obsahují jedovaté látky, toxické pro lidské tělo, které se nerozkládají ani tepelnou úpravou. Hodně naklíčené brambory raději nekonzumujte vůbec.

Vařte brambory v malém množství vody, dojde tak k minimálnímu odplavení výživných látek. Když vaříte brambory bez slupky, můžete následně slitou vodu použít např. do polévky, je v ní stále dost živin, využitelných naším tělem.


Recepty:

Bramborový salát na řecký způsob

Ingredience: 5 větších brambor, 5 vařených vajec, 2 sáčky oliv bez pecky, 1/2 pórku, 2 papriky (na barvě nezáleží), 2 lžíce olivového oleje, 2 lžíce octa (vinný, rýžový), 1 - 2 lžíce cukru, 1 lžička soli,

Postup připravy: Brambory nakrájíme na menší kostky a uvaříme, počkáme až vychladnou, horké vy se v salátu rozpadaly. Pórek a papriku a vejce nakrájíme na menší kousky, olivy můžeme přepůlit. Z oleje, octa, cukru a soli smícháme zálivku. Vše dáme do velké salátové mísy, dobře promícháme, dáme vychladit do ledničky.


Smetanové brambory

Ingredience: 1 kg brambor, 4 středně velké cibule, 1 smetana ke šlehání, 200 g strouhaného sýra (Eidam, Niva,...), máslo, muškátový oříšek, pepř, sůl

Postup připravy: Brambory oloupeme a nakrájíme na kolečka cca 5 mm tlustá. Cibuli opoupeme a nakrájíme na kolečka. Zapékací misku vymažeme máslem a jako rybí šupiny do ní postupně skládáme střídavě brambory a cibuli. Osolíme, opepříme. Sladkou smetanu smícháme se strouhaným sýrem, osolíme a okořeníme muškátovým oříškem. Poté směsí zalijeme naskládané brambory s cibulí v zapékací misce. Povrch posypeme zbylým sýrem a poklademe vločkami másla. Dáme do vyhřáté trouby a pečeme cca 40 minut při teplotě 180 stupňů. Povrch pokrmu by měl být lehce nazlátlý. Podáváme jako přílohu k pečeným masům, drůbeži, steakům apod.


Bramborové koláčky

Ingredience: Pro 12 koláčků: 400g oloupaných,uvařených brambor, 125g hladké mouky, 40g másla (popřípadě margarínu), 40g nastrouhaného sýra, sůl

Postup připravy: Uvařené brambory rozmačkáme a přidáme mouku, máslo a sůl. Z "mixu" vytvoříme 12 koláčků, které dáme na pánev, kde se usmaží. Když jsou koláčky dodělané, posypeme je nastrouhaným sýrem a vložíme do trouby, aby nevychladli.


Falešný tatarský biftek

Ingredience: 4 velké brambory, cibule, plnotučná hořčice, 2 lžíce sójové omáčky, kečup, 2 stroužky prolisovaného česneku, worčesterská omáčka, sůl a pepř

Postup připravy: Čtyři velké brambory uvaříme ve slupce, oloupeme je a najemno nastrouháme. Přidáme drobně nakrájenou cibulku, 2 lžičky plnotučné hořčice, 2 lžíce sójové omáčky, 1,5 až 2 dl kečupu, 2 stroužky prolisovaného česneku a kapku worčesterské omáčky. Dochutíme solí a pepřem. Natíráme na topinky potřené česnekem. Zdobíme plátkem cibule, rajčete, případně trochou strouhaného sýra.


Musaka

Ingredience: 1 cibule, 2 stroužky česneku, 3 lžíce olivového oleje, 500 g mletého masa, 2 lžíce rajského protlaku, 1 konzerva rajčat(850 ml), 1 lžička sušeného oregána, 1 svazek čerstvé petrželky, sůl a pepř, 3 lžíce citrónové šťávy, 40 g másla, 800 g brambor, 600 g cukety, 40 g mouky, 200 g sýra feta, 500 ml mléka, muškát

Postup připravy: Na 1 lžíci olivového oleje podusíme oloupanou a na kostky pokrájenou cibuli a česnek. Přidáme mleté maso a opečeme dokřupava. Zamícháme protlak, rajčata i se šťávou a oregano. Nezakryté dusíme asi 20 minut, pak posypeme nakrájenou petrželkou, osolíme, opepříme a zalijeme 2 lžícemi citrónové šťávy. Troubu předehřejeme na 200°C. Oloupané brambory nakrájíme na plátky, která rozložíme těsně vedle sebe na plech. Pokapeme 3 lžícemi oleje. Asi na 10 minut dáme do trouby péci. Omytou a oloupanou cuketu rovněž nakrájíme na kolečka. Do vymaštěné nákypové formy vršíme střídavě brambory, mleté maso, cuketu a 100 g rozdrobeného sýra tak, abychom skončili vrstvou brambor. Do rozpuštěného másla zamícháme mouku a necháme prohřát, pak přidáme mléko a 10 minut povaříme. Posypeme zbylým rozdrobeným sýrem a dochutíme citrónovou šťávou a muškátem. Omáčkou zalijeme připravený nákyp a při 180°C necháme ještě asi 45 minut zapéct.


Zapečené brambory se špenátem

Ingredience: 800 g brambor, 1,5 kg špenátu, cibuli, lžíci oleje, 125 g zakysané smetany, sůl, pepř, 150 g šunky, 4 plátky eidamu, 2 lžíce slunečnicových semínek.

Postup připravy: Brambory uvaříme, scedíme a odstavíme. V kastrolu rozehřejeme olej a zesklovatíme na něm posekanou cibuli. Přidáme špenát a osmahneme. Vmícháme zakysanou smetanu, osolíme a opepříme. Předehřejeme troubu na 200°C. Brambory nakrájíme na plátky a ve vrstvách klademe spolu se špenátem do zapékací formy. Šunku a sýr nakrájíme na nudličky a spolu se slunečnicovými semínky jimi posypeme povrch. Zapékáme v troubě asi 10 minut, dokud se sýr neroztaví.


Zapékané brambory s květákem

Ingredience: 800 g květáku, 500 g brambor, sůl, cibuli, 4 lžíce másla, lžíci hladké mouky, 250 ml smetany, 250 ml zeleninového vývaru, svazek petrželky, pepř, muškátový oříšek, 200 g dušené šunky, 100 g strouhané goudy, tuk na vymaštění zapékací mísy.

Postup připravy: Květák rozebraný na růžičky a brambory nakrájené na plátky předvaříme v osolené vodě 5 min., necháme okapat. Na lžíci másla zpěníme nadrobno nasekanou cibuli. Poprášíme ji moukou a za stálého míchání přilijeme smetanu a zeleninový vývar. Omáčku vaříme do zahoustnutí. Petrželku nadrobno nasekáme a přimícháme do omáčky. Osolíme, opepříme a ochutíme strouhaným muškátovým oříškem. Do vymaštěné mísy skládáme po vrstvách brambory a květák. Zalijeme omáčkou a navrch rozdělíme nakrájenou šunku. Posypeme sýrem a přidáme máslo ve vločkách. Zapékáme 30 minut.


Brambory s tvarohem

Ingredience: 1,5 kilogramu nových brambor, 150 gramů tvarohu, 200 gramů másla, sůl, zelená petrželka.

Postup připravy: Nové brambory oškrábeme a vaříme ve slané vodě s částí zelené petrželky. Uvařené scedíme, rozložíme na teplé talíře, polijeme roztaveným máslem a posypeme jemně nastrouhaným sýrem a zbytkem petrželky.


Bramborový salát s tuňákem

Ingredience: 350 g nových brambor, 1 hlávkový salát, 1 svazek jarních cibulek, 370 g tuňáka v oleji, na zálivku: 4 sardelová filátka, 4 lžíce majonézy,  šťáva z 1 citronu, pepř .

Postup připravy: Celé brambory omyjeme kartáčkem a vaříme ve vodě asi 10 minut. Na mírném plameni roztavíme na pánvi cukr s máslem, pomerančovou šťávou a mícháme dokud se máslo nerozpustí. Do pánve nasypeme brambory, obracíme je vařečkou až se obalí karamelem a dodělají se. Hotové brambory posypeme nasekanou petrželkou, osolíme a podle chuti opepříme. Nakonec je ozdobíme proužky kůry.


Karamelizované nové brambory

Ingredience: 675 g nových menších brambor, 4 lžíce hnědého cukru, 60 g másla, 1 lžíce pomerančové, 1 lžíce zelené petrželky, sůl, pepř, stočené plátky pomerančové kůry.

Postup připravy: Nové brambory oškrábeme a vaříme ve slané vodě s částí zelené petrželky. Uvařené scedíme, rozložíme na teplé talíře, polijeme roztaveným máslem a posypeme jemně nastrouhaným sýrem a zbytkem petrželky.


Francouzský salát

Ingredience: 400 g vařených nových brambor, 1 hlávkový salát, 150 g krabích tyčinek, 3 natvrdo uvařená vejce, 2 lžíce majonézy, 1 lžíce dijonské hořčice, sůl.

Postup připravy: Hlávkový salát rozebereme na listy, důkladně opláchneme. A necháme okapat. Poté velké listy roztrháme na naskládáme je na dno mísy. Brambory nakrájíme na kostičky, vejce na plátky a krabí tyčinky na kousky. Vše vložíme do salátové mísy. Majonézu osolíme a promícháme s hořčicí a směsí přelijeme připravený salát.

 

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA