11.hodina Zásady stylizace obchodního dopisu
11.hodina Zásady stylizace obchodního dopisu
V odvolacích údajích obchodních dopisů se den a měsíc vyjadřují dvoumístně arabskými číslicemi, a to sestupně. Mezi jednotlivé údaje se klade spojovník. Podle novelizované normy se připouští psát datum také vzestupně, den a měsíc dvoumístně, údaje oddělovat tečkami bez mezer.
Vzestupný způsob psaní kalendářních dat vznikl zřejmě z důvodu nedostatku místa v některých rubrikách formulářů, které často vyplňujeme. Druhým důvodem je nejspíš snaha vyhovět německým a rakouským normám, ačkoliv je tento způsob v rozporu s Pravidly českého pravopisu, podle kterých za tečkou vždy následuje mezera.
Pod posledním odvolacím údajem se po vynechání dvou řádků napíše heslovité vyjádření obsahu dopisu (věc). Začíná velkým písmenem a neukončuje se tečkou. Zvýrazní se podtržením nebo tučným tiskem. Místo vynechání řádků se před vyjádřením věci používá meziodstavcová mezera 24 b. (Formát - Odstavec - Mezery - Před:)
Mezi heslovitým vyjádřením věci a oslovením se nastavuje meziodstavcová mezera 24 b. Oslovení začíná vždy od levé svislice a končí čárkou, vlastní text pak začíná malým písmenem. Mezi oslovením a textem se nastavuje meziodstavcová mezera 12 b.
Oslovení náleží do každého dopisu. Úřad, firma, instituce se oslovuje např. takto (vypsáno z normy ČSN 01 6910):
Vážení, Vážení zákazníci, Vážení klienti, Vážená paní, Vážený pane, Vážení obchodní přátelé, Vážení partneři, Vážení obchodní partneři ...
Text dopisu
Pravopis obchodních dopisů a dopisů vůbec upravují Pravidla českého pravopisu.
Důležitá je stránka stylistická. Je nezbytné vyjadřovat obsah obchodního dopisu vždy s maximální přesností, jasně, srozumitelně a úplně.
Stať dopisu se formuluje výhradně v množném čísle. Jednotné číslo se používá pouze v případě, že pisatelem je majitel firmy.
Pro obchodní a úřední dopisy se používá jednoduché řádkování. U osobních dopisů se pouřívá řádkování 1,5.
Domácí úkol: opakování učiva ke 2. kontrolní písemné práci